Ustawiczny brak kapitału to jeden z najczęstszych problemów z jakimi muszą sobie radzić stratup-y z branży e-commerce. Brak kapitału jest nie tylko poważną barierą rozwojową, ale powoduje także problemy w prowadzeniu bieżącej działalności przez nowo powstałą firmę. Dlatego jednym z najważniejszych zadań zarządzających startup-em jest unikanie zbędnych kosztów i optymalizacja tych, które już występują.

Jak sobie radzić z tym zadaniem? Jednym z ciekawszych sposobów jest inwestowanie w oprogramowanie wykorzystujące machine learning. Jakie oszczędności może przynieść taka inwestycja?

Niższe koszty zarządzania łańcuchem dostaw

Satysfakcja klientów e-handlu nierozerwalnie związana jest z szybkością otrzymania zamówionego produktu. Dla wielu startup-ów e-commerce jest to poważny problem, gdyż nie dysponują one środkami wystarczającymi na utrzymywanie stanów magazynowych na odpowiednio wysokim poziomie. Oczywiście rozwiązaniem może być korzystanie z modeli typu dropshipping, lecz przerzucenie odpowiedzialności na dostawcę nie zawsze daje gwarancję terminowej dostawy i zapewniania odpowiedniego poziomu satysfakcji klienta.

Co zatem może zrobić startup? Może nawiązać współpracę z profesjonalnym softwarehouse i zastosować oprogramowanie wykorzystujące machine learning. Umożliwia ono analizę zachowań klientów i przewidywanie kolejnych transakcji. Dzięki precyzyjnemu przewidywaniu potrzeb możliwe jest zoptymalizowanie zarządzania stanami magazynowymi polegające w dużym uproszczeniu na utrzymywaniu dużych zapasów popularnych produktów i redukcji zapasów produktów, na które nie ma zapotrzebowania. Podobne korzyści przynosi precyzyjna personalizacja oferty, która również jest możliwa dzięki technologii ML.

Takie działania pozwalają nie tylko redukować koszty i skracać czas dostaw, ale również utrzymywać odpowiedni poziom płynności firmy, dzięki czemu minimalizowana jest potrzeba korzystania z zewnętrznego finansowania, które także kosztuje. I to nie mało.

Inne korzyści wynikające ze stosowania machine learning

Zarządzanie łańcuchem dostaw to tylko jeden z obszarów, w których można osiągać korzyści kosztowe związane z wykorzystywaniem technologii machine learning. Innymi ważnymi obszarami, w których łatwo o optymalizację kosztów, są:

  • marketing internetowy i tradycyjny,
  • posprzedażowa obsługa klientów,
  • kadry i płace.

Lista ta oczywiście nie jest kompletna, gdyż wiele zależy od modelu biznesowego przedsiębiorstwa i jego aktualnych potrzeb. Jednak z bardzo dużym prawdopodobieństwem można założyć, że oprogramowanie wykorzystujące technologię machine learning pozwala osiągać korzyści w większości z obszarów działalności firmy z branży e-commerce.

Oprogramowanie to umożliwia także optymalizację działań rozwojowych firmy. Inteligentne rozwiązania zmniejszają koszty ekspansji firmy na nowe rynki lub zmniejszają koszty związane z rozwojem oferty produktowej. Oznacza to, że startup zyskuje możliwość rozwoju organicznego, a jednocześnie staje się mniej uzależniony od wsparcia inwestorów i zdolności do pozyskiwania zewnętrznego finansowania.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here